Minä olen kaunis, sinä olet kaunis

Kirjoittelin jo aikaisemmin siitä miten olen opetellut rakastamaan vartaloani. Tajusin miten epäkohtelias olen ollut itseäni kohtaan. Enhän huomauttelisi kenellekään muullekaan selluliitistä tai ylimääräisistä kiloista. Miksi tekisin niin itselleni? Vanhan kultaisen säännön voisi hyvinkin kääntää toisinpäin – kohtele itseäsi niin kuin kohtelet muita.

Oman vartalon arvostaminen on välillä vaikeaa, vaikka se on niin kiltti ja mukautuva. Se pullistuu kun syön enemmän, se kasvattaa lihaksia kun treenaan, se taipuu kun venyttelen, se voi huonosti jos jätän syömättä. Se reagoi kuuliaisesti kaikkeen mitä teen.

Ihoni tuntuu käsissä pehmeältä, tunnen lihakset reisissäni kun treenaan, minussa on kauneutta, saan vartaloni kautta kaiken fyysisen hyvänolontunteen. Miksi pilaisin kokemuksen itsestäni etsimällä vain puutteita ja vikoja. Tässä sitä kuitenkin ollaan. Ei viisi kiloa hoikempana tai luomettomana tai rypyttömänä tai paksuhiuksisena tai pienikokoisena tai kiinteänä… Nautitaan tästä hetkestä ja minästä.

Katselen usein ihmisiä bussissa ja kaduilla miettien tietävätkö he miten kauniita he ovat. Osaavatko arvostaa sitä mitä heillä on. Vanhan ihmisen ryppyinen arvokkuus, nuoren siloisuus, tyttöjen vikkelät liikkeet, pultsarin ahavoituneet posket ja paksut sormet, keski-ikäisen itsevarma katse. Erityisesti nuorille standardista poikkeaville tytöille tekee niin mieli käydä kertomassa heidän kauneudestaan. Mutta ehkä he tietävät sen jo. Toivon niin.

Kuulin kerran sanottavan ”kaikki ystäväni ovat kauniita”. Mietin lausahdusta usein. Se on niin totta. Minunkin ystäväni ovat kauniita. Ja minä olen yksi niistä kauniista ystävistä. Tunteminen, ilmeet ja eleet, se miten hän katsoo minua, joku kiinnostava yksityiskohta – nämä tekevät ihmisistä kauniita minun silmissäni vaikka he olisivat ulkomuodoltaan hyvinkin persoonallisia. Vastaava kauneus täytyy löytää itsestään. Katsoa itseään niillä silmillä. Lempeästi rakastaen.

“Your body is a temple, but only if you treat it as one” -Astrid Alauda

Uskon, että rakkauden ja hyväksymisen kautta löytyy myös omaa kroppaa kunnioittava tapa elää. Olen usein käyttänyt ruokaa negatiivisten tunteiden hoitajana, ruumiin rankaisijana, alakulon syventäjänä, mutten halua tehdä sitä enää. Haluan syödä mielihyvällä. En missään tapauksessa ole hoikka – päin vastoin, painan ehkä enemmän kuin koskaan, mutta se ei oikeasti haittaa. Tiedän eläväni oikein. Olen hyvässä fyysisessä kunnossa, käsittämättömän terve, voimakas ja taipuva. Miksi nostaisin painon tärkeimmäksi hyvää oloa määrittäväksi tekijäksi.

Löysin hyvän artikkelin netissä smurffaillessa, “10 Ways to Love your Body“, tai oikeastaan spinoffin siitä, jonka linkin jo hukkasin. Alla kuitenkin lainauksia ja käännöksiä noista kirjoituksista omalla tulkinnalla ryyditettyinä.

1. Ole tietoinen siitä mihin vartalosi kykenee joka päivä. Muista, että se on elämän instrumentti, eikä vain koriste.

Nauti täysillä saavutuksistasi, pienistäkin. Se voi olla hieman pidempi juoksulenkki, uusi temppu (vaikka kuperkeikka), syvempi venytys, muuttourakasta selviytyminen… mitä vain.

2. Älä anna painosi tai muotosi estää uuden pelin tai lelun kokeilua. Se on kerrassaan huono tekosyy, joka estää sinua pitämästä kivaa.

Äläkä jätä menemättä bileisiin vain koska et mahdu tiettyihin farkkuihin. Been there, done that. Ihan tyhmää.

3. Käytä vaatteita jotka sopivat sinulle hyvin ja joissa tunnet olosi hyväksi. Käytä aikaa ja energiaa siihen, että valitset vaatteet joissa olet itsevarma.

4. Kiinnitä huomiota kaikkeen hyvään kropassasi, älä vikoihin. Käytä enemmän aikaa miettien mikä sinussa on kaunista kuin virheiden etsimiseen ja peittelyyn.

5. Ole kiitollinen terveydestäsi. Se on onni ja lahja, arvosta.

6. Älä tee työtä pysyäksesi kunnossa, vaan leiki. Etsi laji tai tapa liikkua josta nautit.

7. Unohda ikäsi. Jatka leikkimistä ja itsesi haastamista läpi aikuisuuden ja vanhuuden.

8. Älä puhu itsellesi negatiivisesti. Ikinä!

Jos mieleen juolahtaa ”inhoan vartaloani / ihoani / painoani / rintojani / …” Lopeta moinen. Se vain pahentaa tilannetta. Keksi jotain positiivista sen sijaan – ”olen terve / seksikäs / vahva / jne”.

9. Älä anna muiden dissata itseäsi. Jos joku kehtaa kritisoida painoasi tai ulkonäköäsi, kerro heille miltä sinusta tuntuu, usein se johtuu vain ajattelemattomuudesta. Jos tämä ei tuota tulosta, vietä vähemmän aikaa ko. henkilön seurassa.

Muista myös kiittää heitä, jotka saavat sinut tuntemaan positiivisia tunteita itsestäsi.

10. Listaa ihmisiä joita ihailet ja jotka ovat vaikuttaneet sinun elämääsi, yhteisöösi tai maailmaan. Mieti miten paljon heidän ulkonäkönsä vaikutti heidän onnistumisiinsa. Se mitä teet elämässä on niin paljon tärkeämpää kuin mikään pikku vika – vähän suhteellisuutta hei 😉

Tämä on se ainoa vartalo jonka sinä tulet koskaan saamaan. Rakasta sen toimivuutta, yksilöllisyyttä ja kauneutta.

Mainokset

Tietoja koralli

S. 1979, reissaaja, hyvää elämää etsimässä. Kirjoitan kahta blogia, yhtä matkoista ja toista elämän oivalluksista. kevennetty.wordpress.com kannella.wordpress.com
Kategoria(t): Hyvinvointi, Liike, Paino, Tasapaino, Terveys, Voimauttavat rutiinit Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s